جاهای دیدنی تفلیس| 26 جاذبه گردشگری تفلیس

تفلیس که در زبان گرجی Tbilisi گفته می شود که به معنی دارنده چشمه آب گرم می باشد بزرگترین شهر و پایتخت گرجستان است شهری با قدمتی از قرن پنجم میلادی که گفته شده در زمان شاه واختانگ یکم ساخته شده و تا کنون بیش از 29 بار بازسازی شده است . این شهر قدیمی هم اکنون 1 میلیون و 100 هزار نفر جمعیت دارد .

تماشای جاهای دیدنی تفلیس و هم چنین قدم زدن در خیابان های تنگ و باریک این شهر قدیمی می تواند احساس بسیار خوبی را در شما ایجاد کند و به همین دلیل است که تفلیس هر ساله میزبان گردشگران زیادی از تمام دنیا می باشد و بلیط هواپیما تفلیس جزو پرفروش ترین بلیط های هواپیماست . نیایش سیر در نظر دارد تا در این مقاله شما را با بهترین جاهای دیدنی تفلیس در دسته های گوناگون تاریخی , مذهبی , تفریحی ,  فرهنگی و طبیعت گردی آشنا کند تا مطابق با علایق خود برنامه تفریحی خود را در طول سفر به تفلیس و اقامت در آن تنظیم نمایید.

تفلیس

تفلیس با زبان رسمی گرجی و واحد پول لاری گرجستان می باشد که تقریبا با هواپیما 1 ساعت و نیم مسیر را باید طی کنید تا به تفلیس برسید .

آب و هوای این شهر غالبا گرم و مرطوب است ولی اگر زمستان را برای سفر به تفلیس انتخاب کرده اید حتما تعدادی لباس گرم با خود داشته باشید .از نظر زمانی شهر تفلیس 30 دقیقه عقب تر از زمان ما در ایران است.

جاهای دیدنی تفلیس

کارتلیس ددا یا مجسمه مادر تفلیس( Kartlis Deda)

مجسمه مادر تفلیس یا همان کارتلیس ددا که به عنوان نماد شهر تفلیس شناخته می شود در سال 1958 و به مناسبت 1500 سالگی تفلیس بنا شده است . این مجسمه ارتفاعی حدود 20 متری دارد کخ به دلیل قرار گرفتن بر تپه های بلند سولالاکی اط همه نقاط تفلیس قابل مشاهده است .

مجسمه مادر که در دست چپش کاسه ای جام و در دست راستش شمشسر قرار دارد نشان از مهمان نوازی مردم گزجستان از مهمانان و همینطور مبارزه با دشمنان است.

آدرس :  Sololaki Hill, Tbilisi‎, ‎Georgia(آدرس روی نقشه )

پل صلح تفلیس (Bridge of Peace)

پل صلح تفلیس که بخش مدرن و باستانی تفلیس را به هم وصل میکند از زیباترین جاهای دیدنی تفلیس است که به طول 150 متر بر روی رود کر کشیده شده است . اگر به تفلیس سفر کردید حتما پیاده روی شبانه بر روی این پل را از دست ندهید زیرا که نورپردازی لامپ های متعدد بر روی این پل ساخته شده از شیشه و فلز و انعکاس نور آنها در شب منظره خیره کننده ای را به وجود می اورد .

همچنین موسیقی کلاسیک و رقص آب نیز برو روی این پل زیبا برگزار می شود .

آدرس : The Bridge of Peace, Tbilisi, Georgia (آدرس روی نقشه)

میدان آزادی تفلیس (Freedom Square)

میدان آزادی تفلیس میدانی با قدمت 200 ساله که نماد جنبش های گوناگون مردم گرجستان است و همچنین مجسمه ای از اسب و فردی سوار بر آن با رنگ طلایی بر روی پایه ای در این میدان به چشم می خورد .که یادبودی برای استقلال گرجستان به شمار می رود و به نام مجسمه سنت جورج شناخته می شود و در سال 2006 در این میدان نصب شده است.

با بازدید از این میدان تاریخی می توانید از یکی از مهم ترین خیابان های تفلیس به نام خیایان روستاولی نیز دیدن کنید که یکی از جاهای دیدنی تفلیس بوده و مرکز مراکز فرهنگی , هنری و تاریخی این شهر است.

آدرس: Freedom Square, Tbilisi, Georgia (آدرس روی نقشه)

برج ساعت تفلیس ((Clock Tower

برج ساعت یکی از مکان های دیدنی تفلیس می باشد که در سال 2011 و توسط ریزو گابریازدهه صنعتگر ، مجسمه ساز ، نویسنده ،و نمایشنامه نویس گرجی و با به کار بردن بیش از 100 نوع کاشی ساخته شده است.

ریزو گابریازدهه علاوه بر برج ساعت سالن آمفی تئاتری نیز در کنار آن بنا کرده است که تئاتر های خود را در آن به نمایش می گذارد هر دو سازه از جاذبه های تفلیس بوده و به دلیل معماری خاص که گویی هر لحظه در حال فروپاشی است و توسط میله آهنی نگه داشته شده است مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

اگر در زمان 12 ظهر و 7 غروب در کنار برج ساعت تفلیس باشید شاهد زنگ متفاوت این ساعت بوده و فرشته ای که از آن بیرون می آید و بر زنگ می نوازد را خواهید دید. همچنین نمایش چرخه زندگی در ساعت 12 ظهر و 7 غروب در این مکان برگزار می شود.

آدرس: Ioane Shavteli Street, Dzveli Tbilisi T'bilisi, Tbilisi, Georgia13 (آدرس روی نقشه)

کلیسای جامع تثلیث Tsminda Sameba Cathedral))

کلیسای جامع تثلیث تفلیس یا همان سامبا از دیدنی های تفلیس می باشد که ساخت آن از سال 1995 تا سال 2004 به طول انجامید و 9 کلیسای کوچکتر را در خود جای داده است . ارتفاع 97 متری این کلیسا باعث شده است تا به عنوان سومین کلیسای مرتفع ارتدکس جهان باشید .

معماری تاریخی با عناصری از سبک بیزانس، نقاشی‌های گروهی کلیسا، کف سنگ مرمر و تزئینات موزائیک در این بنا خواهید دید که بسیار زیبا و چشم نواز است که توصیه می کنیم در بازدید از مکانهای دیدنی گرجستان این کلیسا را از دست ندهید.

این کلیسا که در تپه الیا سمت چپ رود خانه کورا قرار دارد به شکل یک یک صلیب و یک گنبد به همراه هشت ستون طراحی شده است . صلیب قرار گرفته در این بنا دارای ارتفاع 7.5 متری می باشد که گنبد بر روی آن قرار گرفته است.

آدرس: Dzveli Tbilisi Tbilisi, Tbilisi, Georgia (آدرس روی نقشه)

قلعه ناریکالا Narikala Castle))

 

از دیگر جاهای دیدنی تفلیس می توان به قلعه ناریکالا اشاره کرد که در قرن چهارم میلادی توسط ایرانیان زمانی که این قسمت از گرجستان تحت حکومت ایرانی ها بوده ساخته شده است و شما تقریبا در هر کجای بخش قدیمی تفلیس که باشید به راحتی می توانید قلعه ناریکالا رو ببینید .

قلعه ناریکاالا که مشابه معماری ارگ باستانی ایرانیان ساخته شده است در کوه متاتسمیندا بنا شده است که شاید رسیدن به آن برای کودکان و سالخوردگان کمی دشوار باشد اما با رسیدن به آنجا و دیدن چشم انداز زیبای شهر تفلیس قطعا لحظات به یاد ماندنی برایتان ثبت خواهد شد .

آدرس : Narikala Hill, Georgia, Tbilisi (آدرس روی نقشه )

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس (Gino Paradise Tbilisi)

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس که از جاهای تفریحی تفلیس است و در 5 کیلومتری مرکز شهر تفلیس قرار دارد بزرگترین پارک آبی اروپای شرقی به حساب می آید که به راحتی می توانید به آنجا دسترسی پیدا کنید .این مجموعه بزرگ با انواع تفریحات آبی سرباز و سرپوشیده در همه ایام سال میزبان شما می باشد .

آدرس : ۹ Beshenova St, Tbilisi, Georgia (آدرس روی نقشه)

پارک ریکه تفلیس (Rike Park)

پارک ریکه تفلیس یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری تفلیس می باشد . قطعا می دانید پارکی که در لیست نام جاهای دییدنی تفلیس باشد پارک معمولی نیست . پارک ریکه یکی از بزرگترین پارکهای تفلیس ایت که در سمت چپ رودخانه کورا واقع شده و به راحتی می توانید کاخ ریاست جمهوری را از آن ببینید . همچنین از طریق پل صلح نیز می توانید به پارک ریکه دسترسی پیدا کنید و از امکانات آن نظیر تله کابین ، سالن آمفی تئاتر ، سالن موسیقی ، قابق سواری و غیره در آن لذت ببرید.

ضمنا اگر در ماه اکتبر مهمان تفلیس باشید می توانید می توانید فستیوال سالانه تبلیسوبا را در این پارک مشاهده کنید و از آن لذت ببرید.

آدرس : Rike Park, Tbilisi, Georgia (آدرس روی نقشه )

شهربازی متاتسمیندا Mtatsminda park

شهربازی متاتسمیندا که در پارک متاتسمیندا نیز خوانده می شود ، از بزرگترین پارک های اروپای شرقی می باشد که در زمینی به وسعت 100 هکتار و در بلند ترین ارتفاع تفلیس یعنی 770 متر بالاتر از سطح زمین بنا شده است .چرخ و فلک بزرگ این شهربازی پنجمین شهربازی مرتفع دنیاست که یک دور آن به حدود 15 دقیقه به طول می انجامد .

شما با حضور در این شهربازی از دیدنیهای تفلیس می توانید شهر تفلیس را از ارتفاع بالا ببینید و لذت ببرید.

آدرس : گرجستان، تفلیس، پارک متاتسمیندا (آدرس روی نقشه )

موزه ملی گرجستان Georgian National Museum

موزه ملی گرجستان که به نام موزه هنری گرجستان نیز شناخته می شود که در سال 1825 افتتاح شده و در میدان آزادی ، خیابان روستا ولی تفلیس واقع شده است نیز از نقاط دیدنی تفلیس است . شاید با نام بردن از موزه به عنوان مکان تفریحی در سفر خود خیلی راضی نباشید و بازدید از موزه را کاری حوصله سر بر بدانید اما نیایش سیر به شما توصیه می کند در سفر به تفلیس بازدید از موزه ملی گرجستان را حتما در برنامه خود قرار دهید زیرا که این موزه نشان از فرهنگ غنی مردم گرجستان دارد و شما در این موزه از وسایلی با قدمت بیش از 2000 سال دیدن می کنید.

آثار هنری به نمایش گذاشته شده در این موزه قدمتی برابر با هزاره هشتم بعد از میلاد دارند و همچنین قطعات قابل توجهی از جنگ جهانی دوم در آن یافت می شود. شما می توانید در این موزه جمجمه دو زوج ززوا و امزیا که نشان از سکونت انسان ها در گرجستان در زمان های بسیار دور دارند را ببینید .هزینه برای بازدید از این موزه حدود 3 لاری اعلام شده است .

آدرس : گرجستان ، تفلیس ، میدان آزادی ، خیابان روستاولی (آدرس روی نقشه)

دریاچه لیسی تفلیس Lisi Lake

دریاچه لیسی تفلیس دریاچه ای با مساحت 16 کیلومتر مریع از دیگر جاهای دیدنی تفلیس است که در شمال غربی این شهر قرار دارد . این دریاچه زیبا که امروز یکی از دیدنیهای گرجستان است دارای امکانات تفریحی دیگری همچون پیست دوچرخه سواری ، قایق سواری ، رستوران گردی و غیره دارد که می توانید از آن لذت ببرید.

آدرس : Lake Lisi, Tbilisi, Georgias (آدرس روی نقشه)

دریاچه لاکپشت تفلیس Turtle Lake

حتما شما هم مثل من با شنیدن اسم دریاچه لاک پشت تصور می کنید که تعداد کثیری لاک پشت در این دریاچه زندگی می کنند.

اما باید بگویم خیر هیچ لاک پشتی در این دریاچه نیست و دلیل نام گذاری آن به نام لاک پشت تصویر این دریاچه از نمای بالایی هست که به شکل لاک پشت می باشد . دریاچه لاک پشت از اماکن دیدنی جنوب غربی تفلیس است که با مراجعه به آن می توانید علاوه بر مشاهده مناظر زیبا از تله کابین سواری ، قایق سواری ، زیپ لاین ، شنا و غیره نیز استفاده کنید و لحظات خاطره انگیزی برای خود رقم بزنید.

آدرس : Turtle Lake, Tbilisi, Georgia (آدرس روس نقشه)

کلیسای متخی تفلیس Metekhi St. Virgin Church

کلیسای متخی تفلیس که یکی از جاهای دیدنی تفلیس است که در نزدیکی رودخانه متکواری قرار دارد از دلایل محبوبیت این کلیسا علاوه برا رودخانه نزدکیش که سرسبزی خوبی به آن بخشیده می توان به محل قرار گیری کلیسا که در فراز تپه ای می باشد که محل شهادت حامی شهر در قرن هشتم بوده است اشاره کرد .

کلیسای متخی تفلیس دارای 3 محراب و 4 ستون می باشد و مجسمه یادبود شاه وختانگ سوار بر اسب که بر روی تپه نصب شده در فاصله بسیار نزدیکی از این کلیسا قرار دارد. توصیه می شود در بازدید از جاذبه های تفلیس کلیسای متخی را از یاد نبرید.

آدرس: Metekhi St, T’bilisi, Georgia (آدرس روی نقشه)

کلیسای سیونی تفلیس Sioni Cathedral

از دیگر جاهای دیدنی تفلیس می توان به کلیسای سیونی تفلیس اشاره کرده که تاریخچه ای طولانی دارد و در طی زمانهای متوالی بار ها تخریبا و بازسازی شده است . تاریخچه و آنچه بر این کلیسای تاریخی گذشته است به این ترتیب است که این کلیسا اولین بار توسط شاه واختانگ گرگاسالی ( گرگ سر) در نیمه دوم قرن پنجم بنا شده است و پس از بارها تخریب توسط دیوید چهارم که به نام دیوید سازنده معروف بود در سال 1112 از نو بنا نهاده شده است اما در سال 1226 مجددا توسط شاه جلال‌الدین خوارزم‌ گنبد این بنا تخریب شد همچنین پس از آن تیمور لنگ در حمله سال 1386 به گرجستان آن را تخریب کرد که باز هم بعد ها توسط شاه الکساندر اول بازسازی شد. در این میان زلزله سال 1668 نیز با این بنا سر ناسازگاری داشت و باعث آسیب دیدن آن شد اما شاه واختانگ ششم در سال 1710 مجددا بنای کلیسا را از نو ساخت پس از آن آقا محمد خان قاجار در سال 1795 تصمیم به تخریب کلیسا گرفت اما در نهایت در قرن 19 و بین سالهای 1980 تا 1983 کلیسا بازسازی و با سنگ های تراشیده شده ای تزیین شد و نقاشی داخلی آن را نیز گریگور گاگارین انجام داد .

حتما با این تاریخچه طولانی برای شم هم جذاب است که از این بنای تاریخی دیدن کنید باید بدانید که مقدس ترین نشان مسیحیت ارتودکس گرجستان که صلیب نینوی مقدس است نیز در این کلیساست .

آدرس: ۳ Sioni St, Tbilisi, Georgia (آدرس روی نقشه )

از دیگر دیدنیهای گرجستان تفلیس می توان به

·         مسجد جمعه تفلیس

·         آتشگاه تفلیس

·         معبد سامتاورو تفلیس

·         محله حمام‌های تفلیس

·         یادبود تاریخ گرجستان تفلیس

·         شهر سنگی اوپلیستسیخه تفلیس

·         موزه هنرهای تفلیس

·         خانه اپرای پالیاشویلی تفلیس

·         دریای تفلیس

·         سد ژینوالی تفلیس

·         چاپخانه زیرزمینی استالین تفلیس

·         بازار تاریخی «میدان بازار» تفلیس

اشاره کرد.

برچسب ها: