استانبول کارت چیست ؟ چه کمکی به کاهش هزینه های ما می کند ؟

استانبول یکی از مقاصد گردشگری برای همه مردم جهان به خصوص برای ایرانیان است . اگر شما هم جزو افرادی هستید که بلیط سفر به استانبول را تهیه کرده اید یا در آینده ای نه چندان دور تصمیم به سفر به کشور ترکیه و شهر زیبای استانبول را دارید در ادامه با ما همراه باشید تا با یکی از راههای کاهش هزینه های سفر به استانبول آشنا شوید .

یکی از دغدغه های اساسی برای مسافران هر شهری نوع جابجایی در آن و هزینه حمل و نقل داخلی در شهر مقصد است زیرا که این موضوع می تواند تاثیر زیادی در میزان هزینه شما در سفر داشته باشد در ادامه با مطالعه این مطلب شما را با استانبول کارت که به عنوان کارت برای حمل و نقل در استانبول استفاده می شود آشنا می کنیم .

استانبول کارت چیست ؟ (istanbul kart)

استانبول کارت در واقع کارتی وابسته به شهرداری شهر استانبول می باشد که در این شهر برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است . برای درک درست از استانبول کارت می توان مثال کارت کترو که در کشور ایران استفاده می شود و قابل استفاده برای مترو و اتوبوس است اشاره کرد اما استانبول کارت سطح وسیع تری از حمل و نقل عمومی را شامل می شود و می تواند در کاهش هزینه های حمل و نقل سفر به شما کمک کند .

استانبول محدودیت شهروندی و غیره ندارد و تمام گردشگران و مسافران کشورخارجی می توانند استانبول کارت را تهیه کنند و از آن استفاده کنند .

از کجا استانبول کارت را تهیه کنیم ؟

استانبول کارت را می توانید از جاهای مختلفی از قبیل سالن فرودگاه پس از رسیدن به شهر استانبول و یا از دستگاههایی که در ورودی مترو ها در نظر گرفته شده است و برای شارژ و فروش استانبول کارت است تهیه کنید . همچنین در حال حاضر توزیع استانبول کارت بیشتر در فروشگاههایی نظیر میگروس، A101، کارفور و سوپر مارکتی ها انجام می شود .

انواع استانبول کارت

باید بدانید استانبول کارت یک نوع نبوده و برای افراد دارای شرایط متفاوت استانبول کارت متفاوتی از طرف شهرداری استانبول در نظر گرفته شده است که در ادامه با آنها آشنا می شوید .

  1. استانبول کارت معمولی : هر کسی بدون نیاز به ثبت نام به راحتی از مراکز توزیع کارت تهیه می کند محدودیت خاصی ندارد و بی شمار می توانید استانبول کارت معمولی داشته باشید .
  2. استانبول کارت آبی (Mavi) : این کارت که توزیع آن در دفاتر منتخب شهرداری انجام می شود مناسب ساکنان و مقیمان استانبول بوده و شارژ آن به صورت ماهانه انجام می شود .
  3. استانبول کارت تخفیف دار یا دانشجویی (indirimli kart) : این کارت بیشتر مناسب دانشجویان شهر استانبول است که تخفیف حمل و نقل بیشتری نسبت به سایر افراد دارد .
  4. کارت رایگان (ucretsiz kart) این کارت مخصوص سالمندان بالای 65 سال است که جابجایی آنها با حمل و نقل عمومی به صورت رایگان انجام می شود .

استانبول کارت در چه مکان هایی کاربرد دارد ؟

استانبول کارت در جاهای بسیاری کاربرد دارد که مهم ترین آن حمل و نقل عمومی از جمله مترو ، اتوبوس ، تراموا و غیره می باشد . چون استفاده کنندگان حمل و نقل عمومی بسیار است در این خصوص بیشتر این کارت را کارت حمل و نقل می دانند اما این کارت هوشمند بوده و در زمان شیوع کرونا حتی قابلیت شناسایی افراد واکسینه شده و نشده از طریق این کارت نیز وجود داشت علاوه بر حمل و نقل عمومی از این کارت در دستشویی های عمومی شهر که نیاز به پرداخت هزینه دارند و کشتی های داخل شهر ، تلکابین ها و برخی فروشگاهها می توان استفاده کرد .

نحوه و میزان شارژ استانبول کارت

استانبول کارت معمولی که اکثر افراد از آن استفاده می کنند پس از خرید قابل استفاده بوده و نیاز به فعالسازی نمی باشد . برای شارژ این کارت می توانید از دستگاههای موجود در ایستگاههای حمل و نقل استفاده کنید اما برای شما که احتمالا مسافر شهر استانبول هستید توصیه پس از پرس و جو درباره میزان کرایه ها به مقداری که فکر می کنید لازم است کارت خود را شارژ کنید زیرا پس از اقامت باز پس دادن و گرفتن هزینه پرداختی کار چندان آسانی نمی باشد .

لازم به ذکر است اگر هزینه ای از شارژ کارت باقی ماند می توانید آن را به همراه خود آورده و در سفر بعدی خود به استانبول از آن استفاده کنید .

میزان کرایه های حمل و نقل با استانبول کارت

نحوه کاهش هزینه های حمل و نقل با این کارت به صورت پلکانی بوده به طوریکه وقتی شما برای اولین بار از این کارت استفاده می کنید درصدی از هزینه حمل و نقل شما کم می شود اما اگر تا دو ساعت دیگر بار دیگر از این کارت استفاده کنید میزان بیشتری تخفیف در جابجایی می گیرید .

بدیهی است که کاهش هزینه های سفر امر مهمی است اما این کاهش هزینه تنها منوط به حمل و نقل عمومی نبوده و شما با آشنایی با هزینه های سفر به استانبول می توانید آن ها را کاهش دهید تا سفر راحت تری داشته باشید .

برچسب ها: