افسانه های برج دختر استانبول و دلیل محبوبیت آن

برج دختر استانبول

از شاخص ترین دیدنی های استانبول که توجه هر بیننده ای رو به خود جلب می کند برج دختر استانبول می باشد .این برج 23 متری که بر روی جزیره ای روی تنگه بسفر قرار دارد از زیبایی چشم نوازی در میان دریا برخوردار است که هر بیننده ای را به خود مجذوب می کند .

این برج زیبا که به آن برج لئاندر «LEANDER’S TOWER» نیز گفته می شود در زبان ترکی به نام Kız Kulesi شهرت دارد . افسانه های بسیاری در پس ستاره ای درخشان در استانبول می باشد که در ادامه آنها را شرح می دهیم . از دیگر جذابیت های برج دختر نحوه دسترسی به آن است که باید مدتی را قایق سواری کنید در واقع در زمان دیدن پل دختر هم از قایق سواری بر روی آب های نیلگون لذت می برید و هم از زیبایی چشم نواز برج دختر بهره مند می شوید.

برج دختر که قدمت آن به 1000 سال پیش بر میگردد در طول زمان های مختلف به نام های متفاوت لیندروس و دامالیس (به معنای گوساله) و در زمان امپراطور روم شرقی به نام آدکلا نام گذاری شده است در طول سالها تغییرات زیادی پیدا کرده است و حدودا دوبار به طور کامل سوخته و مجددا بازسازی شده است .

از سال 1719 تا 2000 میلادی که همه مردم بتوانند از این برج دیدن کنند . برج دختر دارای کاربردهای متفاوتی از قبل بیمارستان ، ایستگاه رادیویی و غیره بوده است . همچنین در حال حاضر در داخل این برج رستوران زیبایی دارای غذاهای متنوع ترکی و اروپایی وجود دارد که می توانید در کنار مشاهده منظره چشم نواز از خوردن غذاهای لذیذ لذت ببرید . موزه داخل برج هم به صورت رایگان در دید عموم قرار دارد که می توانید با تاریخ و تمدن استانبول نیز آشنا شوید .

افسانه های برج دختر

برج دختر داستان های زیادی را در دل خود داشته است که یکی از آنها روایت شاهزاده خانم زیبا و جوانیست که پدرش یعنی امپراطوری وقت بسیار به او عشق می ورزیده است اما پیشگوی آن زمان پیش بینی می کند که این دختر زیبا در 18 سالگی و با گزیده شدن توسط مار بزرگی کشته می شود .

امپراطور جهت حفظ جان دختر زیبایش دستور می دهد تا برجی بلند بر این جزیره بسازند که دخترکش از گزند مارها در امان باشد اما دقیقا در روز تولد 18 سالگی شاهزاده ، پدرش با سبدی میوه به دیدار او می رود که متاسفانه ماری در سبد بوده و دختر را می گزد به همین دلیل نام این مکان را برج دختر نامیده اند .

و دیگری داستان هیرو و لیندر می باشد .

هیرو دختری جوان که دوری از مردان را نشانه پاکدامنی می دانست و تصمیم میگیرد تا اخر عمر در این برج زندگی کند تا با هیچ مردی ملاقات نداشته باشد . اما روزی روزگاری لیندر پسر جوانی که از نزدیکی برج می گذشت سخت عاشق هیرو می شود و برای به دست آوردن نظر مثبت او هر شب تا برج دختر را در دریا شنا می کند پس از مدتی هیرو نیز عاشق او می شود و هر شب را به انتظار دیدن وی طی می کند . اما یک شب که لیندر در حال شنا به سمت برج بود طوفان شدیدی دریا را فرا میگیرد و فانوس های بالای برج خاموش می شود و ا راه خود را گم می کند . سرانجاک صبح گاه دخترک با جنازه لیندر در ساحل مواجه می شود و او که تاب این غم بزرگ را نداشته خودش را از بالای کوه به پایین پرت می کند .

و بسیاری افسانه های دیگر که در کتب افسانه های ترکی وجود دارد . برای بازدید از این برج زیبا و صرف یک وعده غذای لذیذ ذر آن نیازی به رزرو نمی باشد اما بازدید از آن ورودی دارد که باید پرداخت کنید . برای دسترسی به این برج زیبا لازم است به اسکله کاباتاش (Kabataş) و یا سالاجاک بروید و از آنجا بدون پرداخت هیچ هزینه ای با قایق به برج دختر بروید .

 

برچسب ها: